MASAL
- Nesirle söylenmiş, inançlardan bağımsız, inandırma iddiası olmayan kısa anlatılardır.
- Nagıl, erteki, çörçök, masla, mesel gibi isimlerle anılan masal bilinmeyen bir zaman ve mekânda bilinmeyen şahısların başından geçen olaylardır.
- Masallar olağandışı olayları ve şahısları içerirler. Kahramanlar bazen bilinen çoğunlukla da bilinmeyen coğrafyalarda yaşarlar.
- Masallar mensurdur. Çok az masalda kahramanın ağzından manzum söyleyişlere rastlanır.
- Masallarda iyi-kötü, güzel-çirkin mücadelesi vardır.
- Masallar didaktik anlatılardır. Masalın sonunda iyiler kazanır, kötüler cezalandırılır.
- Masal başında, sonunda, ortasında, olayların birbirine bağlandığı yerlerde formel söz kalıpları vardır.
- Masal dinsel ve büyüsel inanışlardan bağımsız anlatılardır.
Masalların
- Eğlendirme,
- Değer aktarımı,
- Kültürel ögelerin aktarımı gibi işlevleri vardır.
MASALIN YAPI VE İÇERİK ÖZELLİKLERİ
- Masalın başı ve başlangıç tekerlemeleri vardır.
- Masalda asıl olayın anlatıldığı bölümde de formel söz kalıpları vardır.
- Masalın bitişinde de formel söz kalıpları vardır.
- Masallar, bir destan veya halk hikâyesi kadar olmasa da uzun metinlerdir. Az da olsa, anlatılması birkaç gece süren masallar vardır.
- Masallar genellikle nesir şeklindedir. Ancak, çok az da olsa bazı masalların nazım-nesir karışımı olduğu gözden kaçmamaktadır.
- Masallar, olağanüstülükler üzerine kurulmuştur. Şekil değiştirme, tayy-ı zaman gibi…
- Masalların kahramanları da olağanüstü özelliklere sahiptir. İnsanlar olağanüstü özellikler taşıyabildikleri gibi olağanüstü kahramanlar da vardır.
- Masalların eşya ve aletleri de kendisi yapısına uygun olarak olağanüstülük gösterir. Hemen hemen bütün eşyalar büyü ile değişebilmektedir.
- Masal kahramanlarından bazıları sembolik tiplerdir ve karakteristik özellikler gösterirler.
- Her masal bir tip olarak kabul edilir.
- Masallarda geçmiş zamanlı anlatım söz konusudur.
1.
TARİH ÖNCESİ GÖRÜŞ
Bu görüşe göre masalın kökeni
mitolojidir. Eski Hint-Avrupa mitolojisinde özellikle de Vedalar’da masalın
kökenleri bulunabilir. (Grimm, Max Müller…)
2.TARİHÎ
GÖRÜŞ
Bu görüşe göre masalların kaynağı
Hint medeniyetidir. Sözlü gelenekle, İslam etkisiyle ve de Budist gezginler
yoluyla Avrupa'ya yayılmıştır. (Benfey, De Sacy)
3.
ETNOGRAFİK-ANTROPOLOJİK GÖRÜŞ
Bu görüşe
göre de masallar her bölgede gerçek hayatta oluşan ürünlerdir. Masalların tek
bir kaynağı yoktur. (Andrew Lang. Edward Tylor )
MASAL
TİPLERİ
Tip (typus), kendi başına var olabilen geleneksel
bir masaldır. Anlam bakımından bir başka masala dayanmayan bütünlüğe sahip bir
anlatı türü olduğu söylenebilir.
İlk sınıflandırma Anti Aarne tarafından
yapılmıştır:
· Hayvan
Masalları(1-299)
· Asıl
Halk Masalları(300-1199)
· Fıkralar
(1200-1999)
Wolfram
Eberhart ve Boratav'ın yaptığı tasnife göre Türk masalları şu
şekildedir (Typen Turkischen
Wolksmarchen-1953):
· Hayvan
Masalları
·
Hayvan ve İnsan
·
Hayvan veya Bir Ruh İnsana Yardım Eder
·
Tabiatüstü Bir Ruh veya Hayvanla Evlenme
·
İyi Ruh veya Evliyalarla Yaşama
·
Kaderin Hâkimiyeti
·
Rüya
·
Kötü Ruhlarla Yaşama
·
Sihirbazlar
·
Bir Kız Sevgili Bulur
·
Bir Erkek Sevgili Bulur
·
Fakir Kız Zenginle Evlenir
·
Kıskançlık ve İftira
·
Hor Görülen Koca Kahraman
·
Zina ve Baştan Çıkarma
·
Acayip İcraat ve Olaylar
·
Acayip Davalar
·
Realist Masallar
·
Acayip Tesadüşer
·
Komik Hikâyeler
·
Aptal ve Tembel Erkekler ve Kadınlar
·
Hırsız ve Dedektif
· Akıllı
Hilekâr veya Cimri Erkek veya Kadınlar
Ahmet
Edip Uysal, Warren Walker ile “Tales Alive in Turkey” adlı çalışmada bu tasnifi
aşağıdaki yedi grupta toplar:
· Tabiatüstü masallar
· Şaşırtıcı, hünerli ve istidlalli
masallar
· Mizahi masallar
· Ahlakî masallar
· Fıkralar
· Dini, ve küçük düşürücü masallar
· Köroğlu anlatmaları
Stith
Thompson ise Boratav'ın çalışmasından yararlanarak bir başka Masal
Tipleri Kataloğu çıkarır (1964). Onun motif indeksine göre masallar
aşağıdaki ana başlıklarda incelenebilir.
1.
Hayvan Masalları (1-299)
· Vahşi Hayvanlar
· Vahşi Hayvanlar ve Evcil Hayvanlar
· İnsan ve Vahşi Hayvanlar
· Evcil Hayvanlar
· Kuşlar
· Balıklar
· Öbür Hayvanlar
Bu masallarda
genellikle formel unsurlara rastlanmaz. Kısadırlar ve masal birden fazla olay
üzerine kurulmuştur. Genellikle olağanüstü kahramanlar yoktur. Sembolik anlatım
söz konusudur.
2.
Asıl Halk Masalları (300-1199)
A. Sihir masalları
· Tabiatüstü masallar
· Devin yenilişi
· Tabiatüstü karı/koca ve diğer
akrabalar
· Tabiatüstü görevler
· Tabiatüstü yardımcılar
· Sihirli Nesneler
· Öbür Tabiatüstü Masallar
B. Dinî masallar
C. Romantik Masallar
D. Aptal Dev Masalları
Bu
masallar anlatıcı tarafından anlatılan, inandırma kaygısı gütmeyen
anlatılardır. Bu masallarda formeller vardır. Olağanüstü kahramanlar vardır.
Gerçekle ilgisi olmayan birden fazla olay yer alabilir.
3.
Şakalar ve Anekdotlar (1200-1999)
4.
Formülle Başlayan Masallar (2000-2399)
A. Zincirlemeli masallar
B. Hileli masallar
C. Bitmemiş masallar
D. Diğer Zincirlemeli Masallar
Bu masalların çoğunun kahramanları
hayvanlardır. Asıl hayvan masallarından onları ayırt eden özellik; ders verme
çabası içinde olmayıp sadece eğlendirmek, şaşırtmak maksadıyla
anlatılmalarıdır. Bu masallar; küçük, önemsiz bir takım olayların arka arkaya
zincirleme olarak sıralanmasından meydana gelmişlerdir. Halkalar arasında sıkı
bir mantık bağı vardır. Masal, bu halkalar sayısınca uzar, süratli bir tempo
ile yürür. Çoğu kez masal bir yerden sonra ters yön izleyerek son olaydan
baştakine veya maceraya son karışan kişiden ilk kişiye doğru yürütülür.
MOTİF
Eskiden beri yaşama kabiliyetine sahip olan masalın
en küçük unsurudur. Hikâye etmenin en küçük şekline motif adı
verilir.
Thompson'un motif indeksindeki motifler
şu şekildedir (Motif Index of
Folk-Literature):
·
Mitolojik
motifler
·
Hayvanlar
·
Tabular
·
Sihir
·
Ölüm
·
Olağanüstülükler
·
Devler
·
Sınavlar,
denemeler
·
Akıllı
ve aptal
·
Aldatmalar
·
Kaderin
ters dönmesi
·
Geleceğin
tayini
·
Şans
ve Talih
·
Toplum
·
Ödül
ve cezalar
·
Esirler
ve kaçaklar
·
Anormal
zulümler
·
Cinsiyetler
·
Hayatın
tabiatı
·
Din
·
Karakter
özellikleri
·
Mizah
·
Diğer
çeşitli mizah grupları
PROPP'UN
MASAL ÇÖZÜMLEME YÖNTEMİ
Viladimir Propp anlatılardaki
parçaların bütünü nasıl oluşturduklarını incelemiş ve masalların yapısal
tanımını yapmıştır. Buna göre masalda 31 adet fonksiyon vardır. Bu fonksiyonlar
masalda zıtlarıyla birlikte çift olarak yer alır.
Propp’a göre masalda bir çatışmadan
onun sonuçlanmasına kadar gider süreç bir hareket dizisidir ve bu hareket de
bir dizi fonksiyondan meydana gelir.
Ayrıca Propp’a göre masalda
kahramanların yedi rolü vardır: Hain, bağışlayıcı, yardımcı kahraman, prenses,
kahraman, sahte kahraman, ayırıcı.”
V. Propp masalda dört yardımcı
elementten söz etmiştir. Bunlar, olaylar arasında irtibatı sağlayan bağlayıcı
unsurlar, hareketlerin amaç ve nedenleri, masal kahramanlarını ortaya çıkış
şekilleri, masal kahramanlarının vasıflarıdır.
Umay Günay Elazığ Masallarında bu
çözümleme yöntemini kullanmıştır.
FORMEL/KALIP
SÖZLER
Masalların
yapısında bulunan ve asıl metinle ilgisi olmayan ancak onunla bütünleşmiş olan
ifadelere kalıp söz / formel adı verilir. Giriş formelleri
dinleyicileri uyarmak, hazırlamak işlevlerini yerine getirir.
· Başlangıç formelleri: Bu formeller
sade formel sözleri ve tekerlemeli formellerİ olarak iki grupta incelenebilir.
· Geçiş formelleri
· Benzer durumlarda kullanılan
formeller
· Bitiş formelleri
MASAL KİTAPLARI
·
Pançatantra (Hint),
·
Kelile ve Dimne (Sanskritçe, Pehlevice, Arapça)
Kelile ve Dimne
Pançatantra'nın tercümeler sonucunda oluşmuş metinler bütünüdür.
·
Kathâsaritsâgara (Hint)
·
Hitopadeşa (Hint)
·
Çakasaptati, Şukasaptati (Tutiname, Hint)
Bu eserler 1330'da Nahşebî tarafından Farsça'ya çevrilmiştir. İlk defa
Türkçe'ye 1538'de çevrilmiştir.
· Binbir
Gece Masalları (Arap)
Binbir Gece Masalları'nın Türkçe'ye bilinen ilk çevirisi Câmasbnâme adıyla
bir bölüm olarak Abdi tarafından II. Murad zamanında yapılmıştır.
·
Ferec Ba’de’ş-Şidde (Arap)
·
Binbir Gündüz Masalları (İran)
·
Ezop
·
La Fontaine
·
Grimm Kardeşler
· Hans
Andersen
TÜRK
MASALLARI
· AltunYaruk
· AltunYaruk
· Kalyanamkara ile Papamkara hikâyesi
· Kuanşi İm Pusar
· Uigurica (Çaştani Bey, Dantapali
Bey)
· Turkische Turfantexte
· Ahmet
Haramî Destanı (13. yüzyılda manzum)
Taşıdığı
dil özellikleri itibariyle XIII. yüzyıl sonları ve XVI. yüzyılın başlarında
telif edildiği sanılan bir hikâyedir. Eserin müellifi belli değildir. Ses ve
şekil olarak Eski Anadolu Türkçesi dil özelliklerini ihtiva eden eser (Mefâîlün
Mefâîlün Feûlün) kalıbıyla mesnevî tarzında yazılmıştır. Orijinal ismi
Dasitan-ı Ahmed Harâmî olan hikâyenin bilinen yegâne nüshası Çankırılı Ahmet
Talat Onay tarafından bulunmuştur. Ahmet Talat tarafından tesadüfen bulunan ve
Türk Dil Kurumu Kütüphanesine bağışlanan mecmua, bugün kayıptır. Dil, halkbilim
ve edebiyat açısından önem
arz eden hikâyenin tamamı 816 beyittir.
· Muhayyelât-ı
Aziz Efendi
· Mecmaü'l-Letâif
(Lamiî Çelebi)
TÜRK
MASAL ÇALIŞMALARI
· Türk masalları üzerine yapılan
derleme çalışmaları içinde en eski derleme Fransa kralı XVI. Lui’nin tercümanı
ve sekreteri olan M. Digeon’un eseridir. 1781 tarihini taşıyan Nouveauxs Turc
et Arabes isimli eserin ikinci cildinde 3 Türk masalı vardır.
· Diğer bir çalışma ise F. W.
Radloff'un Türk boylarının halk edebiyatı ürünlerini 10 ciltlik bir külliyat
halinde yayımladığı yapıttır. 1866–1907 yılları arasında çıkan bu külliyatın
ihtiva ettiği zengin malzeme arasında masallar da vardır.
· Türk masallarını bilimsel bir bakış
açısıyla ele alarak onları bütün özellikleriyle derleyen Macar Türkolog Ignacs
Kunoş‘dur. Kunoş muhtelif Türk şehirlerinden derlediği Türk masallarını
1887–1907 yılları arasında 5 cilt olarak yayımlamıştır.
· Tanzimat döneminde Namık Kemal, Hintli
İnayetullah’ın "Bahar-ı Dâniş" adlı eserinin bir kısmını 1873'te
Farsçadan dilimize tercüme eder. Şinasi, dört adet manzum masal yazar.
(Müntehabât-ı Eşâr) Ahmet Mithat Efendi "Kıssadan Hisse" adlı
eserindeki 35 mensur kıssanın beşini kendisi yazmıştır.
· Ziya Gökalp, Türk masallarını nazma
çekmiş, öğrendiği masalları yazmış ve derlemelerde katkıları olmuştur. Ziya
Gökalp 1922 yılında çıkardığı Küçük Mecmua’da “Masalları Nasıl Toplamalı”
isimli makalesini ve çeşitli masal metinlerini yayımlar.
· K. D.
1912 yılında 13
masalı yayımlamıştır.
· Hamit Zübeyr Koşay
Dokuz Ötkünç
adlı eserinde masalları yayımlamıştır. (1929)
· Bahtaver Hanım (1931)
İstanbul
Masalları
· Osmanlı İmparatorluğu zamanında
doğrudan doğruya halk ağzından derlenerek hazırlanan masal kitabı ise Billur
Köşk’tür. Bu kitapta yer alan masalların ne zaman ve kim tarafından derlendiği
ve yayımlandığı belli değildir. İlk olarak George Jacop 1899 yılında tarihsiz
bir Billur Köşk kitabı gördüğünü bildirmiştir. Bu kitabın en son baskısı Tahir
Alangu tarafından hazırlanarak neşredilmiştir.
Birinci Kuşak Masal Çalışmaları
·
Pertev Naili Boratav (Zaman Zaman İçinde, Az Gittik,
Uz Gittik, Typen Türkische Volksmarchen)
· Ahmet Edip Uysal (Türk Sözlü Anlatmaları Arşivi-Warren S. Walker)
· Mehmet Tuğrul (Mahmutgazi Köyü'nde Halk Edebiyatı)
· Ahmet Edip Uysal (Türk Sözlü Anlatmaları Arşivi-Warren S. Walker)
· Mehmet Tuğrul (Mahmutgazi Köyü'nde Halk Edebiyatı)
·
Tahir Alangu (Billur Köşk Masalları)
·
Tahir Alangu (Keloğlan Masalları)
Türk kültürüne ait bir tip olan
“Keloğlan” (Ögel 1976: 265-268), çeşitli Türk boylarında; Taşza Bala
(Kazakistan), Keçel, Keçel Mehemmed, Keçel Yeğen (Azerbaycan), Keçeloğlan
(Kerkük), Kelce Batır (Türkmenistan), Tazoğlan (Kırım), Tas, Tastarakay (Altay)
gibi adlarla bilinir. Ayrıca Gürcüler arasında, “Kel Kafalı Kaz Çobanı” terimi
“Keloğlan” için kullanılır. Almanların “Grindkopf” / “Goldener” şeklinde
adlandırdıkları kahramanların da “Keloğlan” (düzmece/sahte Keloğlan) ile kimi
benzerlikleri dikkat çeker (Alangu 1968: 460).
Çeşitli özelikleriyle birçok
masalın birinci kahramanı olan “Keloğlan”, başında saçı olmadığından dolayı bu
adı almış ve bütün masallarda bu adla anılmıştır. Hayatta yaşlı ve dul
anasından başka kimsesi olmayan fakir bir delikanlıdır. Onun bütün kahrını anası
çeker.
Ancak, bazı masallarda kardeşleri
(iki, üç) de vardır. Kardeşlerinin olduğu masallarda, en küçükleri olan
“Keloğlan”dan genellikle “deli oğlan” olarak bahsedilir. Fazla fonksiyonu
olmasa da birkaç masalda “Keloğlan”ın babasından da söz edilir. Baba, oğlunu
“Köse”ye karşı temkinli olması hususunda uyararak; “Adı Musa, boyu kısa,
sakalı köse adamlarla alışveriş etme” der. Ama, bunun dışında babanın
fazlaca bir etkisi yoktur. Kimi masallarda “Keloğlan” evlidir. Hatta üç
hanımının olduğu örneklere rastlanır (Sakaoğlu 2002: 180). Bazılarında ise
birinci hanımı öldükten sonra ikincisiyle evlenir. Ancak pek çok Keloğlan
masalının sonunda evlendiği kişi, padişahın kızı olmuştur.
Keloğlan’ın,
Köse’nin dışında dev, peri, padişah, vezir, kadı, Yahudi, cimri gibi başka
düşmanları da vardır. Çoğu zaman bunlarla amansız mücadelelere girişir; bazen
aklını, zekâsını kullanarak bazen de hileye başvurarak kendi silah ve
çareleriyle zafere ulaşır. Kendisine kötülük yapanlara asla acımaz ve onları
cezasız bırakmaz.
Keloğlan,
masalların dışında çeşitli destan, hikâye, efsane ve köy seyirlik oyunlarında,
türkü, mâni, deyim ve atasözlerinde de karşımıza çıkar. Örneğin, Köroğlu
destanında hile ve civanmertlikte Köroğlu’nu bastıran Keloğlan (Keçel Hamza
olarak da geçer)
İkinci Kuşak Masal Çalışmaları
·
Saim Sakaoğlu (Gümüşhane Masalları)
·
Bilge Seyidoğlu (Erzurum Masalları)
·
Ali Berat Alptekin (Taşeli Masalları)
·
Umay Günay (Elazığ Masalları)
·
Ziyat Akkoyunlu (Binbir Gece Masalları)
Masal Yazarları
· Naki
Tezel, Türk Masalları, Keloğlan Masalları
· Eflatun
Cem Güney, En Güzel Türk Masalları, Açıl
Sofram Açıl, Nar Tanesi, Evvel
Zaman İçinde, Gülen Ayva Ağlayan Nar
·
Numan Kartal, Keloğlan’ın
Allı Gelini, Üvey Kız,
·
Oğuz Tansel, Altı
Kardeşler, Yedi Devler, Üç Kızlar, Çobanla Bey Kızı
·
Mustafa Ruhi Şirin
· Hasan
Latif Sarıyüce
·
Ümit Kaftancıoğlu
· Ülkü Önal
Yorumlar
Yorum Gönder